The Forgotten Journey

Kalmar Nyckel var ett frakt- och örlogsfartyg som byggdes i Holland 1627 och var i svensk ägo från 1629. Kalmar Nyckel fraktade huvudparten av de svenska kolonisterna till Nya Sverige, den svenska kolonien vid Delawares flodmynning.

Fartyget var i det närmaste unikt för den tiden efter att ha genomfört åtta tur och retur-resor mellan Göteborg och Fort Christina som idag är Wilmington i Delaware. Fartyget ingick då i den svenska flottan, men såldes sedan tillbaka till Holland 1651 och förliste den 22 juli 1652 utanför Skottlands östkust i ett stort sjöslag mellan England och Holland.

1998 byggde organisationen Kalmar Nyckel Foundation i den amerikanska staden Wilmington, Delaware, en modern replika av Kalmar Nyckel. SKeppet ligger ca 180 meter från skeppets ursprungs hamn vid "The Rocks". Replikans huvudhamn ligger längs med Christina River. Kalmar Nyckel Foundation har skapat ett vackert maritimt center med bland annat hamnboende för studenter, besökare och turister.

Granne med KNF ligger Fort Christinaparken. En nationelt historiskt landmärke och del av First State National Historical PArk.I parken hittar man båda "The Rock", som var skeppets ursprunglinga landningsplats samt det berömda Kalmar Nyckel Monumentet skapat av Carl Milles, vilket skäntes till USA av Sverige.

Parken invigdes 1938 av USA's president Franklin D. Roosevelt och Prins Bertil för att fira 300-års jubileumet av landstigningen och skapandet av kolonien New Sweden.

.

I juni 2021 beslutades det att starta en systerorganisation i Sverige för att bevara den intressanta historien bakom resan Kalmar Nyckel gjorde.

Föreningen Kalmar Nyckel, med säte i Kalmar, har som ändamål att skapa intresse för Kalmar Nyckel i Sverige genom ett antal aktiviteter.

Vi vill bevara intresset för Kalmar Nyckel, främst den maritima och kulturella upplevelsen runt skeppet samt skapa en mötesplats för alla som är intresserade av att ”komma ombord”.

Vi kommer, från Kalmar, att i Sverige, sprida information, organisera möten och vara en plattform för våra medlemmar som finns i Sverige.

Filmen kan köpas från Kalmar Nyckel i USA