King Neptune gala 2022

INBJUDAN från Kalmar Nyckel USA

Saturday, September 24, 2022, 5:30pm

The 15th annual King Neptune Gala – our biggest fundraiser of the year – will celebrate our education mission and the 25th Anniversary of the ship's launch with festivities at the Tatiana and Gerret Copeland Maritime Center in Wilmington, DE. In recognition of this major milestone, we will be honoring our maritime heritage and the countries of Sweden, Finland, and the Kingdom of the Netherlands for building and bringing Kalmar Nyckel to Delaware in 1638.

An entertaining evening with a dockside cocktail reception, live music, silent auction with mobile bidding, delicious food stations, open bar, live auction, and the King Neptune Awards presentation will be held on September 24. The gala will be hosted under tents and on Kalmar Nyckel.

Festive cocktail attire.

Vår resa:

Aktiviteten genomfördes den 23–25 september tillsammans med en svensk delegation på 11 personer från Föreningen Kalmar Nyckel. Väl framme välkomnades vi med flaggan i topp av Cathy Parsells och Rob Harra från Kalmar Nyckel Foundation.

I programmet ingick segling, gudstjänst i svenska kyrkan, seminarier om Kalmar Nyckel och New Sweden samt kulturellt utbyte. Över 270 gäster deltog.

Bl.a.;

Her Excellency Karin Olofsdotter (på bild), Ambassador of Sweden to the United States

His Excellency Mikko Hautala, Ambassador of Finland to the United States

His Excellency André Haspels, Ambassador of the Netherlands to the United States

Delawares Governor John C Carney samt Wilmingtons borgmästare Mike Purzycki.

Delegationen från Sverige fick  möjligheten att överlämna en gåva från Kalmar Kommun, som är Wilmingtons vänort.

Föreningen Kalmar Nyckel och en av våra sponsorer konstnärinnan Lotta Rautio från Kalmar Konst & Ram AB passade också på att lämna över en gåva som tack för deras stora engagemang med delegationens tre dagars program.

Vi besökte också Kalmar Nyckel Foundations (KNF) utbildningscenter i Wilmington.

"The Tall Ship of Delaware" är en av regionens stora utbildningsresurser. Det är ett flytande klassrum och en inspirerande plattform för ett brett utbud av lands- och havsbaserade program.

Kalmar Nyckel är, som bekant, en exakt kopia av det svenska örlogsfartyg som sjösattes för kolonin Nya Sverige i Delaware 1638. Dagens Kalmar Nyckel färdas över 2 000 sjömil och når mer än 30 000 studenter, passagerare och besökare per år.

Skeppet är en fotografs dröm vart hon än går. Vi fick möjlighet att segla Kalmar

Nyckel på Christina river. (Bild från våg seglats)

Samuel W. Heed, Esq. är senior historiker i Kalmar Nyckel Foundation  och var vår guide vid rundturerna i svensk-området i Delaware samt ledde det mycket uppskattade seminariet.

Det modern replikan av Kalmar Nyckel, byggdes för exakt 25 år sedan.

Och det var detta vi firade.

Skeppet besöktes av oss två gånger under dessa tre dagar. Hon ligger 180 meter från originalskeppets ursprungs hamn vid "The Rocks". Granne med KNF ligger Fort Christinaparken, som också besöktes.

Samuel W. Heed, Esq. är senior historiker och chef för utbildningen vid Stiftelsen Kalmar Nyckel.  Han har utvecklat programmen, utställningarna, artiklarna och dokumentärerna, som ger berättelsen om Kalmar Nyckel liv och mening.  Sam finns med i ett antal ideella styrelser, inklusive ”Council of American Maritime Museums”, CAMM.  Arkiven i Stiftelsen Kalmar Nyckel är en av de främsta källorna för att söka och dokumentera fakta till denna skrift.

Sam besöker Kalmar nästa sommar.

President Joe Biden tidigare Guvernör i Delaware och har besök oss i Wilmington flera gånger. Prins Bertil, Kungen och Drottningen samt Kronprinsessan Viktoria har också besökt Nya Sverige och skeppet.

Under sommaren 2023 kommer vi att utföra både en utställning på slottet, flera seminarier med amerikanarna, luncher och middagar för att uppmärksamma Kalmar Nyckel i Kalmar. Svenska Kungafamiljen är också inbjudna. Kalmar kommun stöttar oss då de är en vänort till Wilmington.

Nästa resa till USA blir förmodligen den 15 maj. Vi seglar, besöker historiska svenskbygder där många svensktalande var bosatta men som i övrigt dominerades av indianer och med ett något annat språk. Vi kommer att besöka Delaware, Cristina river, Fort Christina, med historier från 1600-talet, och deltager i svensk mässa i den gamla svenska kyrkan i Wilmington. Fest och upplevelser med våra vänner i Kalmar Nyckel. Våra sponsorer kommer att behandlas extra väl och bjuds in till denna resa.

Tre dagars studiebesök, med segling i Wilmington, besöker svenska områden! mm. Sedan kan man lägga till egen tid i tex i New York om man vill detta. Med eget program

Anmälan görs till Åke Fagelberg.

Vill du veta mera om Kalmar Nyckel, Nya Sverige och alla de fantastiska berättelser om människorna som deltog i detta äventyr kan du beställa ”Berättelsen” på 180 sidor genom att klicka här.

Åke Fagelberg

Föreningen Kalmar Nyckel.